pühapäev, 31. jaanuar 2010

Kodune jogurt ja jäätis... (ehk kuidas omad kodus neid teevad)

Kes mäletab Koostegemise rõõmu algust siis teab, et me tegime ju esimese õpitoa kokkamise teemal. Oli leivanädal oktoobris ja meil oli leivateo õpituba.
Nüüd on natuke kokkamise teema tahaplaanile jäänud aga sest pole midagi, sest meil on nippe ja ideid, mida kõigi lugejatega jagada. Ja kui teil on veel häid ideid ja nippe, kuidas kodus midagi teha, mida muidu saab vaid poest (või me arvame et ainult poest) siis saatke aga teele!


Kai kogemus koduse jogurtiga
Kuivõrd meil oli kord teisipäeva õhtul juttu jogurtitest ja jogurti valmistamisest, siis minul tekkis kohe mõte ka ise see piimaroog valmis meisterdada. Viimaselt OTT-i kohtumiselt olin kodupoole sammunud, 5-liitrine maapiima täis tünn kaasas, siis vajas ka osa sellest kogusest rakendust. Jogurti retsepti sain minu poolt palavalt armastatud blogist:http://toidupildid.blogspot.com/2007/04/isetehtud-jogurt.html



Kuivõrd mul oli vaja piim esmalt kuumutada 80 kraadini ja siis jahutada 45 kraadini, siis olin natuke hädas sellega, kuidas temperatuure mõõta. Koduste vahenditega sai aga kõik korda - 80 kraadi sain kätte, kui piima sees hoidsin lihatermomeetri otsikut ja 45 kraadi sain kätte, kui üles leidsin laste vannitermomeetri. (vot kui hea, et seda minema ei visanud - pole seda juba tükil ajal enam ju sihtotstarbeliselt kasutanud).
Olles ühe liitri piima 1 dl Gefiluse maitsestamata jogurtiga seganud, jätsin segu seitsmeks tunniks sooja seisma ja seejärel segasin sisse õunamoosi. Polnud viga midagi, lapsed sõid ja ma ise ka. Vajab vaid natuke veel harjutamist, et jogurti sisse tükke ei jääks.
P.S. Ülalpool viidatud blogis on ka kirjas, kuidas jogurtist ise toorjuustu teha, arvan, et tasub samuti proovimist.

Helena kodune jäätis
Jah, kõik teavad, kuidas Helena muudkui räägib, kuidas teeb lastele jäätist. Ahahaaa, aga mul on ju tähtajatuna laenatud Tupperware jäätisevormid. Mis siis viga, panen vormid valmis, teen tavalise mahlajoogi lastele (kasutan siiski vaid kodukeedetud mahla), valad topsikusse ja lased külmuda. No mõned tunnid ikka.
Vbl teha mahl tavalisest natuke kangem, sest liiga lahja maitseb külmunud peast nagu vesi. Kuigi minu lastel meeldis seda ka limpsida.
Teine variant, millele ma samuti autoriõigusi ei julgeks võtta (teised ka kindlasti teinud): ostan poest joogijogurtit (võis siis nüüd hakkan Kai õpetuse järgi ise tegema) ja maitsestatud torukohupiima (mis ka kindlasti on tegelikkuses käkitegu ise valmistada), segan omavahel ja jagan jällegi eelpool mainitud topsikutesse ära. Külmuvad küll kauem, aga maitsevad huvitavad. Soovi korral lisada ka marju. Ideid maa ja ilm.
Jõudu kõigile ja jagage nippe.
Ps. lugege Nipiraamatut kah.


Kerli kogemus teha kodus jäätist
Minu kogemus on ühekordne. Mõte teha kodus jäätis keerles ammu mul peas, just selle pärast, et see oleks ju ilma e-märgisega lisa-aineteta. Ja siiamaani jäi see ka selle taha, et arvasin alati, et selleks on vaja imeasja nimega - jäätisemasin. Mul muidugi seda imemasinat kodus ei ole.

Retsepti leidsin http://kokkama.blogspot.com/2009/08/kodu-tehtud-mustsostra-vaarikajaatis.html, kus noor naine kokkab ja teeb väga põnevaid toite. Rohkem retsepte http://kokkama.blogspot.com/search/label/J%C3%A4%C3%A4tis ja kui teil on kodus jäätisemasin siis http://maitseelamused.blogspot.com/search/label/J%C3%A4%C3%A4tis
Mina võtsin poole koguse mis oli retseptis antud, kuna kartsin , et ei tule välja ja kogu kupatus tuleb lasta WC potsit alla.

Minu jäätise retsept oli
Pool purki suhkruga kondenspiima
3dl 35 % vahukoort (e rõõskakoort)
Kirsimoosi ja ilma kivideta külmutatud kirsse

Kirsimoosi kogust ma ei oska öelda, sest mul oli sügavkülmas moos, mille valmistasin oma aia väga hapudest ja väikestest kirssidest. Panin suvel moosi külma paremaid aegu ootama. Külmutatud kirsid ka need hapud ja väikesed. Imekombel talvel tunduvad need marjad imehead.

Jäätise tegin nii nagu eelpool nimetaud blogis soovitatakse ehk siis vahutan koore, lisan kondenspiima ja siis kallan vormi, mis läheb hiljem sügavkülma. Vormile lisasin eelnevalt sulataud moosi koos kirssidega mille korra mikserdasin saumikseriga läbi. Segasin moosi koore-piima segusse ja panin sügavkülma. 3 tunni möödudes maitses jäätis juba imehästi.

Aga kindlasti pean mainima, et kui kauem hoida külmas (mida ju jäätisega kindlasti tehakse) siis enne söömist tuleb lasta vähemalt pool tundi toa temperatuuril olla, muidu on väga-väga kõva ja oht endale liiga teha.

Kommentaare ei ole: