neljapäev, 3. detsember 2009

Kuidas kodus teha ..... (nipid ja kogemused omadelt)

Nagu mäletate mei etoimetamise avalöök oli seotud nn kokkumisega, esimene õpituba oli leivaküpsetamisest. Ja peale seda pole vastavateemalisi postitusi siia tulnud ja ka õpitubasid söögi tegemisest. Nüüd täidame selle tühiku kohe.




Kai kogemus valmistada kodus jogurtit:

Kuivõrd meil oli kord teispäeva õhtul juttu jogurtitest ja jogurti valmistamisest, siis minul tekkis kohe mõte ka ise see piimaroog valmis meisterdada. Viimaselt OTT-i kohtumiselt olin kodupoole sammunud, 5-liitrine maapiima täis tünn kaasas, siis vajas ka osa sellest kogusest rakendust. Jogurti retsepti sain minu poolt palavalt armastatud blogist: http://toidupildid.blogspot.com/2007/04/isetehtud-jogurt.html




Kuivõrd mul oli vaja piim esmalt kuumutada 80 kraadini ja siis jahutada 45 kraadini, siis olin natuke hädas sellega, kuidas temperatuure mõõta. Koduste vahenditega sai aga kõik korda - 80 kraadi sain kätte, kui piima sees hoidsin lihatermomeetri otsikut ja 45 kraadi sain kätte, kui üles leidsin laste vannitermomeetri (vot kui hea, et seda minema ei visanud - pole seda juba tükil ajal enam ju sihtotstarbeliselt kasutanud). Olles ühe liitri piima 1 dl Gefiluse maitsestamata jogurtiga seganud, jätsin segu seitsmeks tunniks sooja seisma ja seejärel segasin sisse õunamoosi. Polnud viga midagi, lapsed sõid ja ma ise ka.

Vajab vaid natuke veel harjutamist, et jogurti sisse tükke ei jääks.
P.S. Ülalpool viidatud blogis on ka kirjas, kuidas jogurtist ise toorjuustu teha, arvan, et tasub samuti proovimist.



Helena kogemus kodus tehtud jäätisega

Jah, kõik teavad, kuidas Helena muudkui räägib, kuidas teeb lastele jäätist. Ahahaaa, aga mul on ju tähtajatuna laenatud Tupperware jäätisevormid. Mis siis viga! Panen vormid valmis, teen tavalise mahlajoogi lastele (kasutan siiski vaid kodukeedetud mahla), valan topsikusse ja lasen külmuda. No mõned tunnid ikka. Võib teha mahla tavalisest natuke kangema, sest liiga lahja maitseb külmunud peast nagu vesi. Minu lastel meeldis seda ka limpsida.

Teine variant, millele ma samuti autoriõigusi ei julgeks võtta (teised ka kindlasti teinud): ostan poest joogijogurtit (või siis nüüd hakkan Kai õpetuse järgi ise tegema) ja maitsestatud torukohupiima (mis ka kindlasti on tegelikkuses käkitegu ise valmistada), segan omavahel ja jagan jällegi eelpool mainitud topsikutesse ära. Külmuvad küll kauem aga maitsevad huvitavad. Soovi korral lisada ka marju. Ideid maa ja ilm.Jõudu kõigile ja jagage nippe.

Ps. lugege Nipiraamatut



Kerli kogemus teha jäätist kodus:

Alguses leidsin ainult selliseid retsepte, kus tuli kasutada jäätisemasinat, seda imetabast aparaati mul muidugi ei ole ja jätkasin otsinguid. Leidsin! Nimelt leidisn suurepärase blogi, kus on kirjeldatud erinevaid viise jäätise valmistamisest kodus.

See asub sellisel aadressil http://kokkama.blogspot.com/2009/08/kodu-tehtud-mustsostra-vaarikajaatis.html aga vaata kindlasti kõiki retsepte jäätise valmistamisest http://kokkama.blogspot.com/search/label/J%C3%A4%C3%A4tis

Minu kogemus on vaid ühekordne, seega ei saa veel kogemusest rääkida aga plaanin jäätist veel teha. Mees ei arvanud sellest jäätisest midagi - pidi liiga rammus (!) olema, laps limpsis küll.

Mina võtsin poole väiksemad kogused, sest kartsin, et kui välja ei tule läheb kraam WC potist alla.

Retsept oli siis mul järgmine:

pool purki suhkruga kondentspiima,
4 dl 35%vahukoort (rõõska koort),
kirsimoos ja külmutatud kirsid.


Kirismoosiga oli selline lugu, et mul aias vanad kirsipuud, mis kannavad ohtralt vilju aga need on väiksed ja jube hapud. Korjasin neid ja proovisin teha moosi, väga hästi välja ei tulnud ja panin jääkülma paremaid aegu ootama. Ja muidugi need külmutatud kirsid - samuti hapud ja kivid välja võetud.

Vahustasin koore ära, et jääks nii nagu eelpool nimetatud blogis jutuks oli, lisasin kondenspiima, segasin korralikult läbi ja kallasin vormi, millega kogu kupatus sügavkülma läheb. Lisasin kirsimoosi ja kirsid, segasin natuke läbi, et jääks triibuline ja panin sügavkülma.

Mõned nipid, mis mul endale tundus, et on olulised: liiga kaua külmas hoides läheb hea kraam kivikõvaks; parim aeg on 3-4 tundi. Ja kui ongi kaua, siis tuleb enne söömist lasta toa temperatuuril olla, et tekiks söömiseks sobiv kõvadus. Kasutama peaks ikka hapumaid marju või moose, muidu läheb jäätis ikka väga väga magusaks.

Kommentaare ei ole: